reklama

Učebnice nepotrebujeme, ale stíhačky áno

Kedy budú mať žiaci všetky učebnice? Opäť je to tu. Otázka, ktorá už dlho trápi rodičov, učiteľov a riaditeľov našich škôl. Otázka, ktorá by sa postupným prechodom na digitálne vyučovacie zdroje mala vyriešiť sama.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (24)

Ale niet ukážkovejšieho príkladu toho, ako napriek poznaniu a pomenovaniu problému sa neurobilo skoro nič pre nevyhnutnú zmenu.

Pomôžme si grafom. Ten nám ukazuje nepomer medzi zabezpečenými a žiadanými učebnicami za posledných sedem rokov. Čiže koľko učebníc našim deťom chýba. Je to dostatočne dlhá doba, aby sa niečo zmenilo, ale ako vidíte, takmer každý rok je tu plus mínus 40 percentná neuspokojená potreba škôl. 

Obrázok blogu

Za hlavnú príčinu súčasného stavu považujem zastaraný postup, akým sa na Slovensku dostávajú učebnice do škôl. Často počúvam o tom, že všetko by vyriešilo otvorenie trhu s učebnicami. Noani nie je všeliek, všetko má svoje pre a proti. Ak sa pozrieme na nedávno vládou schválený Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania, tak sa o „postupnom“ otváraní trhu uvažuje až od roku 2022. Máme na výber z troch možností, centrálny model - centrálne objednávanie, obstarávanie a distribuovanie učebníc, avšak s možnosťou výberu z viacerých alternatívnych učebníc. Decentralizovaný model - objednávanie a nákup učebníc na úrovni škôl, sú ale obavy, že to bude aj drahšie a niektoré učebnice sa na trh nemusia dostať. A posledným je kompromisný hybridný model, t.j. niektoré učebnice by sa nakupovali centrálne a iné by si školy nakupovali samé. Podľa môjho presvedčenia v súčasnosti najvhodnejší model.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ktorýkoľvek z týchto systémov pri nových nastaveniach je lepší ako súčasný model, ktorý je zdrojom všetkých komplikácií (viď infografika). Jedným z kľúčových nastavení bude prechod od procesu schvaľovania zo strany ministerstva a teda presunu zodpovednosti na riaditeľov škôl len k overovaniu ako prostriedku pre uľahčenie výberu tej najvhodnejšej učebnice. Na Slovensku máme totiž nepekný zvyk, že sme expertami na deformovanie pravidiel ako sme dokázali napr. pri normatívnom financovaní na žiaka ho skriviť dohodovacími konaniami. Nebojme sa dať plnú autonómiu školám, oni dobre vedia, že väčšia sloboda bola vždy spojená s väčšou zodpovednosťou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Infografika postupu obstarávania učebníc (Zdroj: Zviazané učebnice, IVP, marec 2016)
Infografika postupu obstarávania učebníc (Zdroj: Zviazané učebnice, IVP, marec 2016) 

Pritom toto nie sú nové veci, čo tu píšem. Už v analýze Zviazané učebnice v januári tohto roku zaniknutého, pardon, transformovaného Inštitútu vzdelávacej politiky, ktorú publikovali v marci 2016(?!) sa píše, citujem: „Z hľadiska jednoduchosti a otvorenosti systému považujeme za najlepšiu alternatívu postupnú decentralizáciu učebnicového systému a zavedenie učebnicového príspevku pre jednotlivé školy“.

Vo väčšine európskych krajín učebnice nakupujú priamo školy, ktoré dostávajú financie od štátu, prípadne z iných zdrojov ako napr. z miestnych daní. Aby sme porovnávali porovnateľné, je tomu tak aj v krajinách, ktoré sa dajú z hľadiska veľkosti trhu porovnať so Slovenskom, čiže napríklad pobaltské štáty. Už dnes je omnoho väčšia voľnosť pri objednávaní učebníc cudzích jazykov, pritom máme učebnice spolu s pracovnými zošitmi, ktoré školy, rodičia i učitelia chcú aj v iných predmetov, ale, žiaľ, musia si ich platiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Stojí nás to veľké peniaze v dobe, kedy presúvame skokové navýšenie financií do vzdelávania na ďalšiu vládu a pritom nám reálne obrovské investície doslova lietajú vo vzdušnom priestore.

A tu sa na záver dotknem ešte jednej veci, prečo považujem razantné riešenie za mimoriadne dôležité. V Ústave SR sa píše o práve občana na bezplatné vzdelávanie na základných a stredných školách, podľa schopnosti občana a možnosti spoločnosti aj na vysokých školách. Považujem prácu s papierovou alebo elektronickou učebnicou a pracovným zošitom ako jednou z najzákladnejších učebných pomôcok za nevyhnutnú súčasť vzdelávania a preto ak sa za ne platí, nielenže to nie je v poriadku, ale sa priamo porušuje zákon zákonov. Odpoveďou na otázku kedy prestane byť nedostatok učebníc je okamžitá zmena učebnicovej politiky, aby tým bola rešpektovaná aj Ústava Slovenskej republiky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ale najmä aby naše deti dostali kvalitnejšie a lepšie vzdelanie.

Miroslav Sopko

Miroslav Sopko

Bloger 
  • Počet článkov:  62
  •  | 
  • Páči sa:  79x

manžel, otec, tvorca a správca webu www.zavretaskola.sk Zoznam autorových rubrík:  ŠkolstvoSpoločnosťNezaradenéVzdelávanie

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu