reklama

Píšte všetci modrým perom a jediným typom písma

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR zverejnilo minulý týždeň dodatok k Štátnemu vzdelávaciemu programu, kde okrem navýšenia jednej hodiny dejepisu rieši i spôsob, akým sa deti majú v škole učiť písať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (52)

Vsunutá formulácia o dôraze na písanie spojitým písaným písmom je fackou do tváre všetkým z takmer stovky škôl – teda skoro 400 učiteľom, deťom a ich rodičom, ktorí už päť rokov na Slovensku používajú nespojité písmo Comenia Script. Ak by si niekto myslel, že preháňam a predsa jedna formulácia nemôže nič zásadne zmeniť - pozrite si v danom dokumente i vzdelávací štandard, kde je presne zadefinované podľa akého typu písma sa deti majú učiť písať - viď obrázok ako vyzerá príloha s odporúčaným vzorom písma. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Zdroj: Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR
Zdroj: Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR 

Z názoru učiteľov o vhodnosti nespojitého písma:

 

  • Tým, že sú tvary písma bližšie tlačenému písmu, umožňujú zjednodušiť systém čítania a písania. Deti sa nemusia učiť písmená štyri, ale len jedno alebo dve. Jednoduchšie písmo pomáha viac porozumieť textu, než písmo zložitejšie, ktoré môže odvádzať pozornosť od obsahu.

  • Ostáva viac času na aktivity rozvíjajúce čitateľskú gramotnosť - písanie je najťažšia časť slovenského jazyka v 1.ročníku. Nestráca sa drahocenná energia na nezmyselné požiadavky dodržiavania tvarov, od ktorých väčšina starších žiakov a dospelých upúšťa. Čas sa využíva na zmysluplné aktivity.

  • Konkrétne Comenia Script má vypracované ťahy pre pravákov i pre ľavákov, čo princíp súčasného písma neumožňuje.

  • Neobstojí tvrdenie, že sa nerozvíja jemná motorika ruky. Naopak, dobrý učiteľ má viac času na aktivity rozvíjajúce jemnú motoriku, ktoré sú však pre deti príťažlivejšie a ako vieme, to čo nás baví a zaujíma, náš mozog oveľa lepšie prijíma.

  • Ďalšia obrovská výhoda - vieme, koľko málo času trávia rodičia so svojimi deťmi. Pri domácich úlohách z písania Comenia Script trávia obidve strany minimálne polovicu času ako je to pri klasickom písme. Dôkazom je napr. odstránenie nacvičovania spojov ako je vr, om, or, by, so,va... a môže sa ísť na spoločnú vychádzku alebo výlet do prírody, či spoločne si prečítať knihu.

V čase prípravy a diskusie o Národnom programe rozvoja výchovy a vzdelávania – Učiace sa Slovensko

takýto ďalší nesystémový krok je len obrazom stavu, v akom sa naše školstvo nachádza. Je obrazom neslobody, v ktorej iniciatívni a inovatívni učitelia sú trestaní za svoju snahu vyučovať naše deti najlepšie, ako vedia.

Takéto direktívne nariadenia, ktoré sú navyše v hlbokom rozpore so zahraničnými skúsenosťami, sú ďalším dôkazom o tom, že miesto diskusie a hľadania najlepších riešení pre individuálne vzdelávacie potreby detí, je dôležitejšia ľahšia cesta. Vydať rozhodnutie, aby všetci museli všetko robiť rovnako, rovnako myslieť, rovnako čítať, rovnako počítať a samozrejme aj rovnako písať. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 V súčasnosti neexistuje žiadna štúdia, ktorá by preukázala opodstatnenosť písania tradičným spojitým písmom, resp. by dokázala nebezpečenstvo používania nespojitého písaného písma.Dôrazne žiadam ministerstvo, aby tento krok prehodnotilo a netrvalo na striktnej formulácii o spojitom písme. Nech sa odloží platnosť účinku dodatku do doby, kedy prebehne seriózny výskum o vplyve používania nespojitého písma na detskú psychiku.

 DODATOK: Závěrečná zpráva o výsledcích pokusného ověřování písma Comenia Script

Miroslav Sopko

Miroslav Sopko

Bloger 
  • Počet článkov:  62
  •  | 
  • Páči sa:  79x

manžel, otec, tvorca a správca webu www.zavretaskola.sk Zoznam autorových rubrík:  ŠkolstvoSpoločnosťNezaradenéVzdelávanie

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu