reklama

Veľký brat má hazard rád

Tak a je to tu! Kamerové záznamy nám ukážu, ktorí sú to tí kvalitní učitelia. Ministerstvo školstva si ani neuvedomilo, ako hazarduje s už dosť slabou dôverou učiteľov v pozitívne zmeny.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Na prvý pohľad to vyzerá jednoducho. Učitelia pri vyhodnocovaní svojho výkonu majú okamžitú spätnú väzbu, vidia, aké metódy na žiakov zabrali a čo treba zlepšiť. Riaditelia po takýchto videohospitáciách majú prehľad o tom, ako narábajú ich zamestnanci s pedagogickými kompetenciami. A môžu ich patrične oceniť. Rodičia zase vidia skutočnú pravdu o práci svojich ratolestí, no ale aj o ich správaní sa k učiteľom a spolužiakom. Tá pravda často nemusí byť práve príjemná. Ale ak mám parafrázovať jeden nadľahčený status na sociálnej sieti, tak, hypoteticky, po odsledovaní nemého filmu bude kolegovi udelené kárne opatrenie, lebo sa málo hýbal, deti mu na hodine zívali, dokonca na tabuli urobil tvrdku. Vlastne - nie hypoteticky! 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Sme predsa na Slovensku, kde sa už pomaly stáva pravidlom, že každý dobrý čin musí byť podľa zásluhy potrestaný. Navyše, ak získavate sprostredkovane informácie o tom, že masívne zavedenie kamerových systémov v školách neprospelo zlepšeniu atmosféry, keďže ide vlastne o vyjadrenie nedôvery voči učiteľom zvládať výchovné problémy. Vyzývam všetkých priateľov tvrdých dát, nech najprv potvrdia alebo vyvrátia, že toto je spôsob na zvýšenie nikým doteraz nezadefinovanej kvality! Docielime len pretvárku pred kamerami, aby každý vyzeral dobre a deti i učiteľ sa nebudú môcť prejaviť ako osobnosti, pretože budú pod tlakom, a tak sa nám vzdelávanie zmení na nejakú lacnú reality show. Potom bude opäť platiť to staré známe, že cesta do pekla býva vydláždená dobrými úmyslami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nick Vujicic hovorí, že nemôžete mať kontrolu nad tým, čo sa vám stane, ale môžete mať kontrolu nad tým, ako na to budete reagovať. Ak chceme od učiteľov skutočne profesionálne zvládanie akýchkoľvek situácií, tak popri ich výraznom finančnom ohodnotení (áno, to je to, čo verejnosť a politici nechcú počuť) musí ísť ruka v ruke tréning ich reakcií! Zvládania konfliktov, improvizácie v situácii, keď perfektne premyslená vyučovacia hodina ide úplne iným smerom a skutočne efektívna komunikácia s realistickým očakávaním, čo po tom dieťati chceme. 

Pokiaľ chce mať ministerstvo na školách viac kamier, tak určite v rukách učiteľov a študentov pri tvorbe obsahu školskej televízie alebo rôznych multimediálnych projektov. Máme šikovné deti, treba ich v tom len podporiť

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tento príklad s kamerami nám ale odhaľuje smutnú pravdu. Čím strelenejší nápad máte, a ak ho aj patrične mediálne odprezentujete, stúpate v hlavnom prúde pozornosti verejnosti. Pri súčasnej nízkej miere kritického myslenia prichádzajú televízne šoty, rozhovory, videá na sociálnych sieťach. Vaše riešenie musí byť jednoduché, zrozumiteľné ako napríklad už spomínané sledovanie toho, čo sa deje v triedach. Veď sledovanie všetkého a strata súkromia je jedným zo znakov dnešnej doby, tak prečo nevyužiť skúsenosti z románu 1984

Ale takto ďalej nemôžeme pokračovať, štát nemôže fungovať ako Orwelov Veľký brat. Má byť predsa partnerom a nie dozorcom. A jeho predstavitelia musia rozmýšľať v širších súvislostiach. Uvediem príklad: Ak štát nechce zakázať hazard napriek jeho negatívnym dopadom na svojich občanov, musí ho regulovať a zároveň finančné prostriedky z neho získane použiť na ním stanovené priority, napr. investovať do skutočných riešení, ktoré ľuďom pomáhajú. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Skutočné riešenia, ktoré môžu niečo zlepšiť, však väčšine verejnosti ostanú skryté. Nemusí to byť vždy hneď tragédia, my Slováci musíme ešte prejsť poriadne dlhú cestu, kým sa naučíme diskutovať o odborných problémoch naozaj k veci. Najprv s prečítaním bez nedorozumenia. Dôležitá je politická vôľa, ktorá rešpektuje potrebu prijímania „zlepšovákov“ bez ohľadu na to, kto s konkrétnym riešením prichádza. 

Napríklad ja a moji kolegovia na májovú schôdzu prichádzame s návrhom zákona, aby časť odvodu z prevádzkovania hazardných hier išla na podporu neformálneho vzdelávania. To by umožnilo reštartovať mládežnícke aktivity, aktívnych ľudí a organizácie, ktoré sa im neustále venujú. Podobné opatrenie dnes už existuje v zákone o športe. Na jeho podporu pôjde odvod z prevádzky lotériových hier. Náš návrh by rozšíril zdroje financovania práce s mládežou o odvod z hazardných hier prevádzkovaných prostredníctvom výherných prístrojov, technických zariadení obsluhovaných priamo hráčmi alebo prevádzkovaných prostredníctvom telekomunikačných zariadení a z prevádzkovania videohier.

A propo, bavíme sa o takýchto číslach pri výnose z odvodu hazardu do štátneho rozpočtu:

Zdroj: Ministerstvo financií Slovenskej republiky
Zdroj: Ministerstvo financií Slovenskej republiky 

Štát by namiesto vymýšľania už vymysleného mal vytvárať zdroje pre otvorenie nových výziev z vlastných prostriedkov. Je najvyšší čas sa začať spoliehať stále viac na vlastné sily, eurofondy nepotečú večne. 

A ako v rodine, ten väčší a starší brat musí pomáhať tým menším a mladším postaviť sa na vlastné nohy.

Miroslav Sopko

Miroslav Sopko

Bloger 
  • Počet článkov:  62
  •  | 
  • Páči sa:  79x

manžel, otec, tvorca a správca webu www.zavretaskola.sk Zoznam autorových rubrík:  ŠkolstvoSpoločnosťNezaradenéVzdelávanie

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu