reklama

17. november na facebooku

Mnohí možno poznáte možnosť vytvárania stránok s vlastnými užívateľskými menami (žiadne čísla a písmena s podivnými znakmi v url adrese) a funkciu timeline (časovú os) na tejto sociálnej sieti, ale možno neviete, že ich môžete využiť i pri vyučovaní. Napríklad aj tak, že si pre svoj predmet vyberiete konkrétnu historickú udalosť, spravíte pre ňu komunitnú stránku a na časovej osi vyznačíte chronologicky jej najdôležitejšie medzníky.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrázok blogu

Priznávam rovno, že tento nápad nie je môj, ale inšpiroval som sa projektom gymnazistov z Amsterdamu a ich cestou okolo sveta - https://www.facebook.com/MagellansVoyage .

Rozhodol som sa aj so svojimi žiakmi na Základnej škole s materskou školou v Zalužiciach (siedmaci a deviataci pre predmet dejepis, občianska náuka a mediálna výchova) pre tému 17. novembra 1989, ktorý všetci poznáme ako začiatok Nežnej revolúcie i ako štátny sviatok Deň boja za slobodu a demokraciu. Aby som žiakov utvrdil v správnom názve tohto sviatku i v dátume, s akým súvisí, facebooková stránka sa volá Deň boja za slobodu a demokraciu, ale jej užívateľská adresa je https://www.facebook.com/17november1989.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Poďme si teda vysvetliť ako niečo podobné môžete urobiť i Vy.

Ako prvé si vytvoríme stránku - najrýchlejšie na tomto odkaze https://www.facebook.com/pages/create.php a ja som si z ponuky vybral možnosť „Téma alebo komunita". Po určitom čase ma však Facebook upozornil, že moju stránku preradil k stránkam komunít a organizácií, nie udalostí. Keďže to však na funkcie, ktoré budeme potrebovať nemalo žiaden výrazný vplyv, neriešil som to. Po vybraní tejto možnosti sa otvorilo okno s vyplneným údajov o stránke a potvrdenie súhlasu s podmienkami pre stránky na Facebooku.
Tu musím upozorniť, že meno, ktoré vyberiete pre vašu stránku je jedinečné a tak si ju aj Facebook zapamätá. Je to podobné ako s užívateľskými menami, po ich zadaní sa nedajú meniť, aspoň mne to nie je známe. Vždy si preto najprv dobre premyslite názov stránky. Následne v 1. kroku ponuky budete môcť nahrať profilovú fotografiu a následne v 2. kroku vyplníte popis k stránke a môžete pridať i webovú stránku, ak na túto tému už existuje váš alebo iný projekt, ktorý ju má. A to je na začiatok všetko, hneď v úvode sa zobrazí administrácia, kde môžete pridať/upraviť profilovú fotografiu a tiež aj titulnú fotografiu, ktorá bude slúžiť podobne ako záhlavie na webových stránkach. Dôležitejšie však bude vykonať nastavenie založenia stránky, kde budete príjemne prekvapený, že môžete cestovať v čase až do roku 1000. Mňa osobne to zamrzelo, lebo som si myslel, že v budúcnosti by sa to dalo využiť i pri Veľkej Morave, ale možno objavíme iné možnosti.Tu si musíme vybrať i typ začiatku, odporúčam si vybrať spustenie alebo založenie, najmä ak budete pridávať viac príspevkov z rôznych rokov. Ja som dlho premýšľam (a niekoľko krát to i zmenil), ale napokon sme sa so žiakmi zhodli - rozhodli videozáznamy so zásahom polície, ktoré boli dosť podobné - na dátume 25. marca 1988, čiže Sviečkovej manifestácii. Následne som v administračnom panely Upraviť stránku - Úlohy administrátorov pridal žiakov ochotných sa spolupodieľať na projekte. Tu ma deviatačky upozornili, že administrátor (Manager) by mal byť jeden, aby nám spoločnú prácu niekto nezničil a žiakom postačia práva Tvorcu obsahu (Content Creator) alebo Moderator. A začali sme pridávať obsah, kde sme sa dohodli, že najdôležitejšie udalosti pridávame ako Medzník (dá sa dodatočne upravovať a pridať vlastná fotogaléria), zatiaľ čo iné významné udalosti sa pridajú v podobe Statusu, kde sa dá nastaviť kliknutím na malú ikonku s hodinkou (objaví sa vám popis Schedule or backdate your post) upraviť čas. Tieto príspevky sú vhodnejšie aj pre pridanie článkov, ktoré pojednávali o danej udalosti, keďže sa hneď zobrazuje úvodné info i s obrázkom, prípadne i celé video, ak využívate službu YouTube.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zároveň sme si určili, že ku každému zdroju informácií, uvedieme link, odkiaľ sme čerpali, čo platí i pri fotografiách. Dúfam, že sa nám stránku podarí naplniť do dňa štátneho sviatku tak, aby mali sami žiaci so seba veľmi dobrý pocit.

Pár postrehov k ich reakciám:

  • Prekvapenie, na čo sa dá využiť timeline, jedna žiačka už uvažuje tak spracovať kroniku rodiny.

  • Nestačia písomné inštrukcie, ani správa cez čet, najlepšie to pochopia, ak im to ukážem.

  • Veľmi časté otázky boli, prečo treba uvádzať zdroj, tu si len zopakujme, že platí to isté, čo pri ich referátoch - je potrebné rešpektovať autorské práva toho, kto text, obraz, zvuk alebo video vyhotovil. Prekvapenie z mnohých záberov a porovnania dobových správ z tlače, kde sa písalo o „pár živloch" a na obrazových prameňov boli stovky, ba tisíce ľudí.

Hotový timeline a môžete so ho pozrieť na adrese https://www.facebook.com/17november1989.

Poznámka autora: Tento návod bol v printovej podobe zverejnený v novembrovom čísle Dobrej školy v roku 2012.

Miroslav Sopko

Miroslav Sopko

Bloger 
  • Počet článkov:  62
  •  | 
  • Páči sa:  79x

manžel, otec, tvorca a správca webu www.zavretaskola.sk Zoznam autorových rubrík:  ŠkolstvoSpoločnosťNezaradenéVzdelávanie

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu